Work-life-BALANCE czy może work-life-INTEGRITY ?

Graf przedstawiający work-life balance

W naszym szybko zmieniającym się świecie osiągnięcie harmonijnej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym staje się coraz większym wyzwaniem. Być może jednak nadszedł czas, aby zmienić naszą perspektywę i przyjąć koncepcję, która uznaje RÓWNORZĘDNE znaczenie zarówno naszego życia zawodowego, jak i osobistego — INTEGRACJĘ życia zawodowego a prywatnego?

 W tym artykule postaram się przekonać Cię do traktowania pracy i życia osobistego jako równych części naszej egzystencji i przedstawię Ci praktyczne przykłady tego, jak pracująca kobieta, mama może dążyć do poczucia harmonii w swoim codziennym życiu.

Kobieta rozmawia przez telefon

Życie: zawodowe i osobiste, wciąż JEDNO!

Integracja życia zawodowego i prywatnego to holistyczne (czyli całościowe, pełne, uwzględniające wszystkie aspekty) podejście do zarządzania naszymi zobowiązaniami, w którym praca i życie osobiste harmonijnie współistnieją, wzmacniając się i uzupełniając. Do dobrego życia potrzebujemy pracy, która ma sens i spełnia nasze potrzeby, tak samo jak jakościowej sfery prywatnej w której możemy się samorealizować i budować takie relacje jakie nas karmią. Spełnienie i szczęście można znaleźć wtedy, gdy uznajemy wartość obu sfer i dążymy do równowagi.

Dlatego zachęcam Cię, byś od dzisiaj przestał_ rozgraniczać grubą kreską te dwie sfery, byś przestał_ szukać idealnej granicy pomiędzy tymi dwoma światami, a zacz_ł_ szukać wspierających Cię w integracji słów, sposobów, nawyków.

Tablica korkowa z napisem integrity

Znaczenie poczucia integracji życia zawodowego i prywatnego

Jeśli zbudujesz w sobie poczucie integralności tych dwóch światów dużo łatwiej będzie Ci w dzisiejszej dynamice świata osiągnąć:

  1. Dobre samopoczucie psychiczne i emocjonalne: integracja między życiem zawodowym a prywatnym promuje zdrowszy sposób myślenia i dobre samopoczucie emocjonalne. Równoważenie pracy i życia osobistego pomaga zapobiegać wypaleniu i zmniejsza poziom stresu, umożliwiając nam podejście do swoich obowiązków ze świeżym nastawieniem. Wracając do domu możesz pomyśleć, że chcesz dzisiaj jeszcze przez około godzinę pomyśleć o projekcie i zrobisz to będąc na spacerze z psem lub kiedy dzieci pójdą się kąpać. W ten sposób unikniesz palącego poczucia winy i okradania bliskich z ich czasu.
  2. Spełnienie i satysfakcja: kiedy uznamy, że nasze życie osobiste jest równie ważne, możemy w pełni zaangażować się w czynności, które przynoszą nam radość, takie jak spędzanie czasu z bliskimi, uprawianie hobby lub angażowanie się w praktyki samoopieki. To spełnienie zwiększa nasze ogólne zadowolenie z życia i pozytywnie wpływa na nasze wyniki w miejscu pracy. Przypomnij sobie z jakim świeżym umysłem i dobrym nastawieniem wracasz po urlopie, o ile łatwiej jest Ci wtedy zapanować nad frustracją w pracy – dbaj o taki stan na codzień a nie tylko w okresie urlopowym.
  3. Zwiększona produktywność: dążenie do integralności życia zawodowego i prywatnego zwiększa produktywność. Uznając granice (ale nie szukając ostrego cięcia między jednym a drugim światem) i poświęcając bez wyrzutu czas na życie osobiste, możemy naładować swoją energię, co prowadzi do poprawy koncentracji i wydajności, jeśli chodzi o obowiązki zawodowe.
  4. Zdrowie i dobre samopoczucie: zaniedbywanie życia osobistego (chroniczna przypadłość wielu Polaków i Polek) na rzecz pracy może mieć negatywny wpływ na zdrowie fizyczne. Priorytetowe traktowanie czasu osobistego pozwala nam angażować się w zdrowe nawyki, takie jak ćwiczenia, właściwe odżywianie i wystarczający odpoczynek, co skutkuje zdrowszym i bardziej zrównoważonym stylem życia.
Smuta kobieta a w tle mężczyzna

No dobra – powiesz – łatwo powiedzieć, trudniej zrealizować, zwłaszcza jak jesteś pracującą zawodowo mamą….

Żonglując licznymi obowiązkami, pracujące mamy mogą i POWINNY podejmować proaktywne kroki w celu wspierania integralności ich życia zawodowego i prywatnego. Kilka praktycznych przykładów:

  1. Ustal jasne granice: wyznacz jasne granice między pracą a życiem osobistym. Zdefiniuj konkretne godziny pracy i przekaż te ograniczenia współpracownikom i przełożonymi nie musi to oznaczać ze popołudniu nie pracujesz lub w czasie pracy nie myślisz o dzieciach czy obiedzie, przeciwnie – oznacza to że jasno komunikujesz, co zrobisz o której godzinie, ale nie dążysz do odcinania tych światów – w pracy zawsze nadal jesteś mamą, a w domu zawsze nadal jesteś pracownikiem. Upewnij się natomiast, że twój czas prywatny jest szanowany i chroniony – komunikuj jasno otoczeniu: teraz potrzebuję pól godziny na rozpisanie sobie ważnych rzeczy (w tym listy zakupów na obiad), a po południu poczytam w spokoju w ogrodzie o zmianach w przepisach. To pozwoli Ci być w pełni obecną w życiu osobistym i zawodowym na twoich warunkach.
  2. Deleguj i szukaj wsparcia: unikaj samodzielnego dźwigania wszystkich obowiązków. Deleguj zadania w pracy i w domu. Uzyskaj wsparcie członków rodziny, przyjaciół lub godnych zaufania opiekunów, którzy mogą udzielać się w obowiązkach domowych, opiece nad dziećmi lub w innych obowiązkach. Dzielenie się ciężarem łagodzi stres i pozwala na więcej wartościowego czasu z bliskimi. Pamiętaj jeśli masz dzieci to są nie tylko twoje, jeśli tworzysz związek to obydwie osoby są za niego odpowiedzialne – partner czy partnerka nie POMAGA Ci w domu, tylko realizuje SWOJĄ część obowiązków w tym domu.
  3. Priorytet dbania o siebie: uczyń dbanie o siebie priorytetem niepodlegającym negocjacjom – to jedna z najtrudniejszych rzeczy dla Polek, wytresowanych do ról opiekuńczych i myślących o sobie na końcu. Pamiętaj – skoro robisz tak wiele, to musisz dbać o siebie. Przeznacz czas na czynności, które odmładzają i dodają energii, takie jak ćwiczenia, medytacja, hobby lub spędzanie czasu samotnie – idź sam do kawiarni, kina czy a spacer, wsłuchaj się w siebie i swoje potrzeby. Pamiętaj, dbanie o siebie jest niezbędne, aby skutecznie opiekować się innymi.
  4. Twórz rodzinne rytuały: ustal regularne rodzinne rytuały lub tradycje, które pozwolą ci nawiązać więź z bliskimi. Mogą to być rodzinne obiady, wieczory gier lub weekendowe wycieczki. Takie momenty połączenia przyczyniają się do silnego systemu wsparcia i zapewniają możliwość spędzenia razem wartościowego czasu.
  5. Naucz się mówić „nie”: zapracowane, pracujące mamy często spotykają się z licznymi wymaganiami i zaproszeniami. Nauczenie się uprzejmego odmawiania, gdy jest to konieczne, pomaga skutecznie zarządzać swoimi zobowiązaniami. Nadaj priorytet działaniom, które są zgodne z Twoimi wartościami i przyczyniają się do dobrego samopoczucia. Naprawdę nie musisz iść na KAŻDE spotkanie rodzinne bo tak wypada, nie musisz odbierać każdego telefonu czy wiadomości natychmiast – naucz ludzi wokół, że masz czas dla siebie i zarządzasz swoją energią.
Kobieta żegna się z dzieckiem

Integracja obszaru zawodowego prywatnego jest na tyle dziś istotna że znalazła nawet odzwierciedlenie w prawie – od kwietnia 2023 mamy zmiany w przepisach Kodeksu Pracy, które są wynikiem unijnej dyrektywy o work-life-balance. Najważniejsze zmiany na tym polu – które mają pomagać osiągać stan zharmonizowania życia osobistego i zawodowego, zwłaszcza kobiet, to:

  • „wydłużenie urlopu rodzicielskiego.Dodatkowe dziewięć tygodni mają co zasady być przeznaczone dla ojców (przepadają, jeśli nie zostaną wykorzystane). Urlop rodzicielski obecnie wynosi 32 tygodnie i 34 tygodnie w przypadku ciąży mnogiej. Po zmianach będzie to odpowiednio 41 i 43 tygodnie. Z tym, że te 9 tygodni przysługują tylko drugiemu rodzicowi. Ojcom przysługuje również 2-tygodniowy urlop ojcowski, ale może z niego skorzystać jedynie w ciągu 12 miesięcy od dnia urodzenia dziecka. Jeżeli pracownik będący rodzicem dziecka łączy korzystanie z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u swojego pracodawcy, to wymiar urlopu rodzicielskiego ulega wydłużeniu.”
  • „Dodatkowy, pięciodniowy (bezpłatny) urlop opiekuńczy dla pracowników umożliwia im łączenie opieki nad członkiem rodziny (synem, córką, matką, ojcem lub małżonkiem) z pracą. Ten zapis dotyczy przypadków, gdy jest poważne uzasadnienie medyczne i dana osoba, którą się opiekujemy jest naszą rodziną lub mieszka w tym samym gospodarstwie domowym. Co ważne, urlopu opiekuńczego nie można wziąć na siebie. Pracownik chcący skorzystać z urlopu opiekuńczego musi najpóźniej dzień przed złożyć pracodawcy pisemny wniosek (papierowy lub elektroniczny). Pracodawca nie może pracownikowi tego urlopu odmówić.
  • „Pracownik będzie miał możliwość skorzystania również dodatkowych dwóch dni zwolnienia od pracy (albo 16 godzin) z powodu działania siły wyższej, w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem. W tym wypadku zachowa prawo do połowy przysługującego mu wynagrodzenia.”
  • „Wprowadzono też dodatkową ochronę pracowników przed zwolnieniem w okresie ciąży i urlopu macierzyńskiego. Warto zapoznać się ze szczegółami odnoszącymi się do tego tematu.Obowiązują korzystniejsze regulacje dla pracowników wychowujących dziecko do ósmego roku życia. Jeżeli nie wyrażą na to zgody, to nie można ich zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej ani też delegować poza stałe miejsce pracy. Do tej pory taka zasada odnosiła się tylko do opiekunów dzieci do lat czterech.”

 

Źródło: zobacz

 

Integracja między życiem zawodowym a prywatnym to transformujący sposób myślenia, który pozwala nam, a zwłaszcza pracującym mamom, postrzegać pracę i życie osobiste jako równie ważne i współzależne aspekty ich egzystencji. Tworząc wyraźne granice (ale niekonieczne dwie połówki), traktując priorytetowo samoopiekę i szukając/ wymagając wsparcia, możemy z powodzeniem zrównoważyć swoje liczne role.

Osiągnięcie integralności między życiem zawodowym a prywatnym nie tylko przynosi korzyści naszemu własnemu samopoczuciu, ale także zwiększa naszą produktywność i ogólną satysfakcję, prowadząc do szczęśliwszego i bardziej satysfakcjonującego życia.

Pamiętaj, że życie to delikatny taniec i to od nas zależy znalezienie rytmu, który zapewni harmonijną i zintegrowaną egzystencję.

Udostępnij post na: