Jak się uczyć

Manekin do rysowania czyta książke

Ludzie uczą się inaczej z różnych powodów, w tym z powodu unikalnych doświadczeń, zainteresowań, osobowości i zdolności poznawczych. Niektórzy ludzie mogą być tzw. wzrokowcami i wolą widzieć informacje prezentowane za pomocą obrazów, diagramów i filmów, podczas gdy inni mogą być „słuchowcami”, którzy najlepiej uczą się poprzez słuchanie i mówienie. Niektórzy ludzie mogą być „kinestetykami”, którzy najlepiej uczą się poprzez praktyczne doświadczenia i ruch.

Aby znaleźć najlepszy sposób uczenia się, poszczególne osoby mogą wypróbować różne metody i techniki, aby zobaczyć, co jest dla nich najlepsze. Może to obejmować eksperymentowanie z różnymi strategiami nauki, takimi jak robienie notatek, fiszki i podsumowania. Może to również obejmować poszukiwanie zasobów odpowiadających ich stylowi uczenia się, takich jak pomoce wizualne, audiobooki lub zajęcia interaktywne.

Ponadto poszczególne osoby mogą również rozważyć skorzystanie ze wskazówek nauczyciela, korepetytora lub specjalisty ds. uczenia się, który pomoże im zidentyfikować tzw. styl uczenia się i zapewni spersonalizowane zalecenia dotyczące optymalizacji procesu uczenia się. Ostatecznie znalezienie najlepszego sposobu uczenia się wymaga otwartości na nowe podejścia i zaangażowania w eksperymentowanie, aż do znalezienia najskuteczniejszych metod. I to jest ta część, która najczęściej prowadzi do słynnego zdania: ja to nie umiem się uczyć….. Zawsze wtedy pytam: skąd to wiesz? Jakich technik i metod już próbował_ś? Co już wiesz o swoich preferencjach, potrzebach dot. uczenia się?

W odpowiedzi słyszę, że niewiele, w sumie to szkole mi nie szło i już….Czyli nie wykonał_ś pracy nad tym by się dowiedzieć jak uczysz się najszybciej i najefektywniej. To ważne by to wiedzieć, bo uczyć będziesz się całe życie…nie tylko zawodowo, lecz i prywatnie ( w nowych rolach – partnera, rodzica, współtowarzysza…)

Babcia, córka i wnuczka

Każdy z nas uczy się inaczej – możemy jednak zebrać kilka w miarę uniwersalnych wskazówek, np. dla konkretnych grup wiekowych (bardziej niż o wiek chodzi nam jednak o etap rozwojowy).

I tak – dla przykładu – to kilka różnic w sposobie uczenia się dzieci, nastolatków i dorosłych:

Dzieci (0-10 lat):

  1. Nauka przez zabawę jest bardziej efektywna dla dzieci.
  2. Dzieci częściej uczą się poprzez praktyczne doświadczenia i eksplorację.
  3. Dzieci mają krótsze okresy uwagi i wymagają częstych przerw, aby utrzymać koncentrację.
  4. Powtarzanie jest ważne dla dzieci, aby wzmocnić proces uczenia się.
  5. Nauka jest często zintegrowana z codziennymi czynnościami i rutyną.

Wiek dojrzewania (11-24 lata):

  1. Nastolatki są często bardziej zmotywowane do nauki, gdy czują, że mają wybór, czego się uczą.
  2. Nastolatki częściej korzystają ze wspólnych doświadczeń edukacyjnych.
  3. Nastolatki często wolą uczyć się za pośrednictwem technologii i mediów cyfrowych.
  4. Zapewnienie nastolatkom możliwości przywództwa i podejmowania decyzji może zwiększyć ich zaangażowanie w naukę.
  5. Nastolatki często korzystają z mentoringu / tutoringu i wsparcia rówieśników.

Dorośli ludzie (powyżej 25 roku życia):

  1. Dorośli często mają określony cel uczenia się.
  2. Dorośli mają więcej doświadczenia życiowego, z którego mogą czerpać i odnosić nowe informacje.
  3. Dorośli częściej odnoszą korzyści z samodzielnego uczenia się i mają większą kontrolę nad swoim procesem uczenia się.
  4. Dorośli często korzystają z bardziej zorganizowanego środowiska uczenia się.
  5. Dorośli mogą mieć inne obowiązki i ograniczenia czasowe, które wpływają na ich doświadczenie w nauce.

Kobieta czyta tekst na tablecie

Jeśli znasz swoje wyniki badania Clifton Strengths możesz je wykorzystać do tego by uczyć się efektywniej.

Poniżej kilka podstawowych wskazówek jak wykorzystać swoje naturalne talenty do skutecznego uczenia się:

  1. Achiever /Osiąganie- Wyznaczaj cele i dąż do ich osiągnięcia. Wykorzystaj swój ambitny charakter, aby zmotywować się do nauki.
  2. Activator/ Aktywator — wskakuj do nowych zadań i projektów, aby uczyć się przez działanie. Wykorzystaj swój entuzjazm do odkrywania nowych tematów i pomysłów, zmieniaj często sposoby i techniki, unikaj nudy.
  3. Adaptability /Elastyczność— przyjmuj zmiany i bądź otwarty na nowe sposoby uczenia się. Wykorzystaj swoją elastyczność, aby dostosować się do nowych sytuacji i środowisk.
  4. Analytical / Analityk— podziel złożone informacje na mniejsze części, aby lepiej je zrozumieć. Użyj logicznego podejścia do rozwiązywania problemów, aby poznać złożone koncepcje.
  5. Arranger / Organizator – organizuj informacje w sposób, który ma dla Ciebie sens. Wykorzystaj swoją zdolność dostrzegania wzorców, aby łączyć różne pomysły i koncepcje.
  6. Belief / Pryncypialność— połącz swoją naukę ze swoimi wartościami i przekonaniami. Wykorzystaj silne poczucie celu, aby zmotywować się do nauki.
  7. Command / Dowodzenie — przejmij kontrolę nad swoją nauką i wyrażaj swoje pomysły z przekonaniem. Wykorzystaj swoją asertywność, aby zabierać głos i zadawać pytania.
  8. Communication/ Komunikatywność — wyrażaj się jasno i skutecznie, aby uczyć się i rozumieć nowe informacje. Wykorzystaj swoją zdolność do wyrażania pomysłów, aby komunikować się z nauczycielami i rówieśnikami.
  9. Competition / Rywalizacja— wykorzystaj swój konkurencyjny charakter, aby zmotywować się do nauki i osiągania najlepszych wyników. Wyznacz cele uczenia się i dąż do ich osiągnięcia.
  10. Connectedness / Współzależność – połącz nową naukę z wcześniejszą wiedzą i doświadczeniami. Wykorzystaj swoje poczucie więzi, aby zobaczyć, jak różne koncepcje pasują do siebie.
  11. Consistency / Bezstronność — ustal rutynę i trzymaj się jej, aby stworzyć spójne środowisko uczenia się. Wykorzystaj swoje poczucie sprawiedliwości, aby traktować wszystkie przedmioty i zadania jednakowo.
  12. Context / Kontekst — zrozum historyczny i kulturowy kontekst przedmiotu, którego się uczysz. Wykorzystaj swoje uznanie dla historii, aby zrozumieć, w jaki sposób wydarzenia i idee wpłynęły na świat.
  13. Deliberative / Rozwaga — dokładnie przemyśl nowe informacje i pomysły. Użyj swojego ostrożnego podejścia, aby rozważyć wszystkie aspekty tematu lub problemu.
  14. Developer / Rozwijanie innych — dostrzegaj w sobie i innych potencjał do nauki i rozwoju. Wykorzystaj swój talent mentorski, aby pomóc innym uczyć się i rozwijać razem z Tobą.
  15. Discipline / Dyscyplina — stwórz strukturę i procedury wspierające naukę. Wykorzystaj swoją samodyscyplinę, aby skupić się na nauce i unikać rozpraszania uwagi.
  16. Empathy / Empatia – zrozum i połącz się z perspektywami innych, aby dowiedzieć się więcej. Wykorzystaj swoją umiejętność postawienia się w czyjejś sytuacji, aby zrozumieć różne punkty widzenia.
  17. Focus / Ukierunkowanie — skoncentruj swoją uwagę na zadaniu, aby uczyć się efektywniej. Wykorzystaj swoją zdolność do blokowania rozpraszaczy, aby skupić się na nauce.
  18. Futuristic / Wizjoner — wyobraź sobie możliwości i myśl kreatywnie o nowych pomysłach. Wykorzystaj swoje przyszłościowe podejście do odkrywania nowych możliwości uczenia się.
  19. Harmony / Zgodność – staraj się zrozumieć i znaleźć wspólny język z innymi, aby stworzyć pozytywne środowisko do nauki. Wykorzystaj swój talent do rozwiązywania konfliktów, aby stworzyć harmonijną społeczność uczącą się.
  20. Ideation / Odkrywczość — generuj nowe pomysły i myśl nieszablonowo, aby kreatywnie się uczyć. Użyj swojej wyobraźni, aby odkryć nowe możliwości i sposoby myślenia.
  21. Includer / Integrator – doceniaj różnorodność i twórz integracyjne środowisko uczenia się. Wykorzystaj swoją umiejętność łączenia ludzi, aby stworzyć przyjazną społeczność uczącą się.
  22. Individualization / Indywidualizacja — zrozum unikalne mocne strony i potrzeby swoje i innych. Wykorzystaj swój talent do personalizacji nauki, aby dostosować swoje podejście do różnych przedmiotów i stylów uczenia się.
  23. Input / Zbieranie — szukaj i zbieraj informacje, aby dowiedzieć się więcej na dany temat. Wykorzystaj swoją miłość do wiedzy, aby odkrywać różne źródła informacji i pogłębiać swoje zrozumienie.
  24. Intellection / Intelekt — myśl głęboko i refleksyjnie, aby dowiedzieć się więcej na dany temat. Wykorzystaj swoją zdolność do analizowania i przetwarzania informacji, aby zrozumieć złożone koncepcje.
  25. Learner / Uczenie się – ciesz się procesem uczenia się
  26. Maximixer / Maksymalista — skoncentruj się na mocnych stronach i staraj się je zmaksymalizować, aby osiągnąć większy sukces w nauce. Wykorzystaj swój talent do identyfikowania mocnych stron, aby dostosować swoje podejście do uczenia się.
  27. Positivity / Optymista – podchodź do nauki z pozytywnym nastawieniem i staraj się znaleźć dobre strony w każdej sytuacji. Wykorzystaj swój optymizm, aby zachować motywację i zaangażowanie w naukę.
  28. Relator / Bliskość – buduj silne relacje z nauczycielami i rówieśnikami, aby uczyć się głębiej. Wykorzystaj swoją zdolność do łączenia się z innymi, aby stworzyć wspierającą społeczność edukacyjną.
  29. Responsibility / odpowiedzialność – weź odpowiedzialność za swoją naukę i bądź odpowiedzialny za swoje postępy. Wykorzystaj swoje poczucie odpowiedzialności, aby ustalić priorytety w nauce i ukończyć zadania na czas.
  30. Restorative / naprawianie — staraj się rozwiązywać problemy i znajdować rozwiązania wyzwań związanych z uczeniem się. Wykorzystaj swoją zdolność do rozwiązywania problemów i znajdowania rozwiązań w celu pokonania przeszkód.
  31. Self-Assurance / wiara w siebie — ufaj własnym umiejętnościom i podchodź do nauki z pewnością siebie. Wykorzystaj swoją pewność siebie, aby podejmować ryzyko i próbować nowych rzeczy.
  32. Significance / Poważanie — staraj się wywrzeć znaczący wpływ na swoją naukę. Wykorzystaj swoje pragnienie znaczenia, aby znaleźć cel w nauce i połączyć go ze swoimi celami.
  33. Strategic / Strateg— zaplanuj i zorganizuj swoje podejście do nauki, aby osiągnąć większy sukces. Użyj swojego strategicznego myślenia, aby ustalić priorytety i zarządzać swoją nauką.
  34. Woo / Czar  – połącz się z nauczycielami i rówieśnikami, aby uczyć się efektywniej. Wykorzystaj swój talent do budowania relacji, aby stworzyć pozytywną społeczność uczącą się.
Zajecia zdalne z gry na gitarze

Uczenie się przez całe życie LifeLongLearning odnosi się do ciągłego procesu zdobywania nowej wiedzy, umiejętności i zdolności przez całe życie. Jest to istotna część rozwoju osobistego i zawodowego, która pomaga jednostkom dostosować się do stale zmieniającego się świata i zachować znaczenie w ich karierze.

Uczenie się przez całe życie jest ważne z kilku powodów:

  1. Rozwój zawodowy: nauka nowych umiejętności i bycie na bieżąco z trendami w branży może pomóc poszczególnym osobom poprawić wydajność pracy i rozwinąć karierę.
  2. Rozwój osobisty: uczenie się przez całe życie może pomóc realizować osobiste zainteresowania, poszerzać perspektywy i rozwijać poczucie spełnienia i celu.
  3. Zdolność adaptacji: umiejętność uczenia się i dostosowywania do nowych sytuacji i środowisk ma kluczowe znaczenie w dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie.
  4. Zdrowie psychiczne: uczenie się przez całe życie może również promować zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie poprzez utrzymywanie aktywności i zaangażowania umysłu.

Aby odnieść sukces w pracy i życiu, ważne jest, aby uczyć się przez całe życie. Oto kilka sposobów jak:

  1. Bądź „na bieżąco”: uczenie się przez całe życie może pomóc jednostkom być na bieżąco z najnowszymi technologiami, trendami i najlepszymi praktykami w ich branżach, czyniąc ich bardziej wartościowymi dla pracodawców.
  2. Popraw umiejętność rozwiązywania problemów: nauka nowych umiejętności i strategii może pomóc osobom poprawić ich zdolność do rozwiązywania złożonych problemów w miejscu pracy iw życiu.
  3. Zwiększenie kreatywności: uczenie się przez całe życie może również pomóc jednostkom zwiększyć ich kreatywność i innowacyjne myślenie, prowadząc do nowych pomysłów i możliwości.
  4. Zwiększanie poczucia pewności siebie: uczenie się nowych rzeczy może pomóc jednostkom w budowaniu pewności siebie i poczucia własnej wartości, co prowadzi do większych sukcesów w pracy i życiu.
  5. Budowanie sieci znajomych: uczestnictwo w możliwościach uczenia się przez całe życie może również pomóc poszczególnym osobom rozwinąć ich sieci i nawiązać cenne kontakty z rówieśnikami i mentorami.

Uczenie się przez całe życie jest ważną częścią rozwoju

Udostępnij post na: